Monday, July 23

Jangan MARAH !!!! Nanti kena jual..

ArRGHHHHH..... Satu Kisah Benar

Dari Abu Hurairah r.a, bahawasanya ada seorang telah berkata kepada Nabi SAW : " Nasihatilah kepadaku ! " Dijawab oleh Nabi SAW : " Jangan marah! " Orang itu berulangkali meminta supaya dirinya dinasihati, maka tetap Rasulullah SAW mengatakan : " Jangan marah ! "

Ape akan terjadi bile sume org marah..

Pd suatu hari yg indah pada sangkaan puteri2 di kayangan.. tiba2 dtglh 2 ekor makhluk menceroboh kediaman putri dengan penuh kemarahan mencari slh seorg antara puteri2 tersbt yg disangkakn tlh mencelakakn spesies mereka.. Dlm keadaan marah itu, 2 makhluk itu terus memaki2 puteri2 yg ada di situ.. Putri2 berase sgt sedih krn merasekn yg mereka tidak bersalah ttp harus menerima sahaja makian 2 makhluk yg tidak bermoral tersebut.
Slh sangka ini adalah disebabkn oleh hasutan org kerdil yg selalu mencari peluang utk mencari kesalahan putri2 itu. Dlm keadaan marah ape sahaja alasan yg diberikn oleh putri2 itu sudah tidak bermakna lg.. hal ini makin menyedihkan putri2 tersebut.. ape lg yg harus dilakukn.. mujurlah putri yg dicari itu tidak berada bersama2 yg lain pd mase itu.. jika tidak ntah apelh musibah yg akn terkena pd putri tersebut.. selepas hari itu, semua putri tidak gembira lagi berada di atas kayanagan tersebut kerana tempat yg disangkakn syurga mereka tlh dicemari oleh 2 makhluk yg tak dapat mengawal kemarahan mereka…

Apakah moralnya dari cerite di atas????

Jgn berkawan dgn org yg cepat marah krn suatu hari dia akn mencelakakn dirimu.. carilh kwn yg sentiasa berfikir dulu sebelum melakukan sesuatu.. rasional dalam membuat keputusan.. kerana tiada kehebatan dalam tindakan melulu.. hanya menjatuhkan harga diri di mata orang lain.. Dan merupakan satu kebodohan yg nyata…

1 comment:

Unknown said...

hehheh..kewl ar..bleh translate plak yang sarah nyer..hehhe..tapi aku pun cepat marah, macam maner ni? tapi xpelah aku cepat kewl!!!!!